Saturday 7 September 2013

Macaron Part II

Dalam post sebelum ni beria-ria aku explain cara buat macaron. Indah khabar dari rupa. Explain memang easy buat, huh. Penat + tak gembira. Malam semalam aku buat ngan Zulia Shahira a.k.a Kak Yang (dia tua sebulan). Mula-mula memang dh ready semua barang. Aku ni pergi la putar telur ngan gula kastor tu (cam nak buat meringue). Pastu ada masalah so-called serbuk badam aku beli tu ketul2 besar. Aku dah try blend still x leh. Ada la satu teaspoon jer dapat. Tu satu masalah. Then dah nak pipe pulak, awal2 cantik.

Ni dia dah pipe

Dari biru lepas bakar jadi hijau pastel. Haha. Aku pekat kan lagi biru tu. Keluar jadi Hijau Jade/Emerald. Suka titew *sambil buat jari. Tapi lama-lama bater tu jadi cair. Huh Semua melekat. Tak boleh nak buat bentuk dah. Melekit2 (sebab gula). Bila aku tengok biru mula lah aku nak buat purple. Apa lagi tambah kaler merah jadi PURPLE! *nanti org tgk cm bnyk nya dia buat. Padahal~ Lepas bakar jadi Coklat. Not bad la. Mcm variety gitew tapi hakikatnya. Pastu banyak tak jadi *tapi aku consider jadi jer.. Hantam sajalah labu! Dah pukul 11.45 malam dah. Aku hantar Kak Yang balik dlu sebab sok dia ada hal. Aku pun sambung la saki baki. Esok baru nk wat inti sebab lama sgt. *Kalau dlm masterchef dh kluar dh aku. Dari pukul 8 malam - 1pagi. Haha.

Yang pale tu la hijau pastel. Bentuk lawa.

Ni la hijau emerald tu. Tapi crack.

Memang penat. Next day plak aku nak buat inti dia. Aku campur whipping cream and lemon zest+juice and castor sugar. Terlebih pukul cair dik. Aku carik tenet, dorg kata kadang2 whipping cream salah beli. Rasa sedap *ceh puji sendiri. Then, aku cek peti ais. Ada cream cheese. Apa lagi buat la. Cream cheese+zest lemon+juice lemon+icing sugar+unsalted butter. Walla! Jadi. Yeah! *Ala2 topping cupcakes punya.

Tgk cm variasi jer kan. LOL

Aku tak puas hati sgt macaron aku, but nvm first-time kan. Leh improve lagi.

Bak kata Eyla (kwn skola). Aku inspired dari dia jgk. Tq.


Pastu inti tu lebih. Mak aku cakap buat la red velvet cupcakes. Sapa lagi nak buat nnti. Barang2 dah ada. Aku nk masuk UM dah esok. Mak aku tiba semngat. Aku pon buat, guna semua bahan yang ada kat pantri. *pantri tau. Hahaha. Jadi lah red velvet cupcakes. 

Untuk dibakar.

Culik bunga hiasan. Ala-ala natural.
Red Velvet ni my 2nd trial. And better from previous! Yup at least ada improvement kan. Baru blajar biasa lah. And for the macaron, ntah bila nak buat lagi. Penat tau tak macaron! Haha *emo jap.

p/s: Akhirnya dapat lah merasa Macaron. Cam gula-gula kapas jer.
Next target: Pavlova

Kbai.

No comments:

Post a Comment