Monday 19 August 2013

Baking!

Oleh sebab exam bagai, maka kurang lah aku berblog. Shortsem. Puasa aku macam biasa, raya pun biasa. Baju taun lepas jer. Tu malas nak letak gambar tu. Hahaha. Sebenarnya aku nak cakap pasal baking. Lately aku memang suka tgk rancangan memasak. Especially kat Food Network. Antara rancangan feveret aku: Giada At Home, Barefoot Contessa, Bobby Flay and Masterchef Australia (C709). Dulu kalo tgk rancangan memasak, tgk bodo jer. Sekarang ni boleh belajar mcm2 sebenarnya. Tak dinafikan yang kat internet memang banyak recipe. Tapi tgk TV feel lain skit. Rasa nak cuba semua. Dulu mcm susah sebab kat Malaysia ni susah nak carik lemon la, thyme la. Semua yang omputih tu. Then, now Giant ada jer semua tu. And banyak alternative lain boleh ganti kalau x da certain ingredient. 

Giada At Home




Barefoot Contessa

My feveret ever Mastercher Aussie contestant. Amina!

And aku pun cuba. Banyak nama masakan dalam bahasa Perancis. Aku nak try nanti bruchetta. Tapi skang ni aku try baking dulu. Masa time puasa tu aku try. Sebenarnya dulu oven umah dh rosak, dah 3 tahun x da kot. Then ada mak cik sedara kasi oven lama dia. Tu yang batak skit tu. Hahaha. Best tau tak. Macam-macam benda aku experimentasi. Lagi best dari bedah tikus. First day aku masak Vanilla Sponge Cake.

Kek ni rasa x lah sedap sgt. Terlebih spin kot.
Dia tebal and x spongy. Okay la for the first tie. Dah la tak lawa. Haha

Then malam tu jugak mak ada ikan lebih. Amik butter + esen vanilla lumur kat ikan and letak salt and pepper. Masak ngan carrot yang dh di season kan. Sedap gak. Rase cm omputih sekejap. Then trus dunlod recipe cupcakes dlm hanset. Trus nak buat Red Velvet Cupcakes. Cehh. Lawak. Atas dia hangus skit and icing dia aku x sukat. Bajet pro. Manis gila and konon add lemon. Tapi mmg feel the difference. Lemon ada citrus taste skit. 

Rasa dia boleh la, laris jugak masa bwk balik kampung!

Then hari ni, Najmi mmg lama nk blueberry cheese tart. Aku pun buat la ptg tadi. First time kot. Dapat buat corak cantik tu then lari sampai depan tunjuk kat mak. Mak kata: Over, Hahaha. Yang penting aku bangga. Rasa dia okay jugak. Buat banyak sebab bdk kelas nk dtg umah sok. Then nk tawan Bukit Broga nanti. Wah..

Bangga, First try.
Next nk try ceviche and lain. Cuti dua minggu lagi. So banyak leh masak lagi. Nak masuk Masterchef nanti (konon).


Kbye.



2 comments: